Świece żarowe

Świece żarowe z krytym elementem grzejnym (trzpieniowe) przeznaczone są do silników wysokoprężnych z bezpośrednim lub pośrednim wtryskiem paliwa.

Świece żarowe produkcji ISKRA ZP odpowiadają najwyższym standardom. Szybkogrzejna dwuelementowa spirala osłonięta żaroodpornym płaszczem gwarantuje szybki i skuteczny rozruch silnika. Ułatwiają one rozruch silnika w najniższych temperaturach przez natychmiastowe i efektywne podgrzanie zassanego powietrza.

Świece żarowe przystosowane są do podtrzymywania grzania w czasie 180 s po uruchomieniu silnika. Dzięki temu zdecydowanie obniżają toksyczność spalin emitowanych podczas uruchamiania silnika.

Świece żarowe odpowiadają najwyższym standardom. Szybkogrzejna dwuelementowa spirala osłonięta żaroodpornym płaszczem gwarantuje szybki i skuteczny rozruch silnika. Nowoczesne rozwiązanie konstrukcyjne, ekologiczny charakter pracy oraz wykorzystanie materiałów o najwyższej jakości gwarantuje świecom ISKRA ZP dużą trwałość i długi okres użytkowania.

Przed zamontowaniem świec w silniku należy sprawdzić prawidłowość ich doboru.

Zaleca się wymianę kompletu świec, po przebiegu określonym przez producenta silnika lub w przypadku ich uszkodzenia. Typowym objawem uszkodzenia świec jest trudność w uruchomieniu zimnego silnika.

Zaleca się również wymontowanie i sprawdzenie świec przed sezonem zimowym.

Świece z przepaloną osłoną lub spiralą należy wymienić (cały komplet). Spiralę grzejną można sprawdzić za pomocą miernika uniwersalnego, dokonując pomiaru oporności pomiędzy końcówką przyłączeniową, a korpusem  świecy.

Doboru właściwej świecy należy dokonać na podstawie instrukcji obsługi lub tabeli zamienników.

Świece należy wkręcać w gniazdo głowicy silnika przy pomocy klucza dynamomertycznego.

Świeca składa się z metalowego korpusa wyposażonego w gwint i stożek osadczy, w korpusie osadzony jest element grzejny. Szczelność między korpusem, a elementem grzewczym zapewniona jest najczęściej przez  wcisk. Gwarantuje on również bardzo dobre odprowadzanie ciepła do głowicy silnika. Wewnątrz elementu grzejnego znajduje się odizolowana zagęszczonym tlenkiem magnezu spirala.

Aby uzyskać korzystną charakterystykę prądowo-temperaturową stosuje się podwójne spirale składające się z części grzewczej i kompensacyjnej zwanej również regulacyjną. Spirala grzewcza wykonywana jest zwykle z drutu oporowego natomiast spirala kompensacyjna ze specjalnego stopu. Spirale połączone są szeregowo tworząc „inteligentny” układ, który w pierwszej fazie po włączeniu napięcia powoduje, że spirala grzewcza szybko osiąga wysoką temperaturę. W wyniku wzrostu temperatury zmienia się oporność spirali kompensacyjnej powodując spadek przepływającego prądu. Obie spirale zostały dobrane tak, aby uderzenie prądowe w pierwszej fazie nie przekraczało 40 A, a ustabilizowany prąd (podtrzymujący grzanie) oscylował wokół wartości 7÷9 A oraz czas nagrzania do temperatury 850ºC był bardzo krótki, rzędu kilku sekund.

1 – Trzpień zaopatrzony w gwint umożliwia zamocowanie przewodu.

2 – Nakrętka dociskowa.

3 – Podkładka falista gwarantuje prawidłowy docisk przewodu zasilającego.

4 – Nakrętka ustalająca.

5 – Podkładka izolacyjna.

6 – Korpus świecy z gwintem i uszczelnieniem stożkowym.

7 – Osłona elementu grzejnego wykonana ze stali stopowej odpornej na działanie erozji i wysokich temperatur.

8 – Spirala kompensacyjna.

9 – Sproszkowany materiał izolacyjny.

10 – Spirala grzewcza umożliwia szybkie nagrzanie końcówki elementu grzejnego.

Świece żarowe z otwartym elementem grzewczym