Osadzanie się na stożku izolatora produktów spalania paliwa w czasie eksploatacji powoduje pogorszenie rozruchu zimnego silnika i przyczynia się do "gubienia iskier", a w konsekwencji do spadku mocy silnika podczas jazdy. Istniejący stan pogarsza występująca przy iskrzeniu erozja elektryczna i korozja chemiczna, która powoduje zwiększanie się odstępu między elektrodą boczną, a środkową.
W celu ograniczenia tych szkodliwych zjawisk należy okresowo regulować odstęp między elektrodami na wymiar wymagany instrukcją obsługi silnika i w przypadku stosowania etyliny czyścić przez piaskowanie stożek izolatora.
Trwałość świec wieloelektrodowych, np. z trzema lub czterema elektrodami bocznymi w porównaniu do jednoelektrodowych podwyższona jest co najmniej dwukrotnie, a przeglądy okresowe nie są konieczne.
Świec wieloelektrodowych, ze względu na specjalne przeznaczenie nie zaleca się do silników zasilanych etyliną ołowiową, gdyż istnienie wielu elektrod bocznych utrudnia samooczyszczanie się stożka izolatora.
|
Świeca dobrana prawidłowo
Opis: Na powierzchni stożka izolatora występuje jasnobrązowy lub szary nalot. Elektroda boczna i środkowa nie wykazuje nadmiernego zużycia. Na korpusie brak jest oznak przegrzania. Silnik pracuje bez zarzutu. Skład mieszanki paliwowo-powietrznej, ustawienie zapłonu i poziom oleju są właściwe. Wygląd świecy prawidłowo dobranej po osiągnięciu zalecanego przez producenta przebiegu. |
Świeca "za gorąca" - przegrzana
Opis: Stożek izolatora jest biały bez żadnych nalotów. Elektrody oraz korpus wyraźnie są przegrzane i posiadają granatowy odcień, powstały na skutek wysokich temperatur. Przyczyna: Świeca za gorąca powoduje w silniku samozapłony prowadzące do jego przegrzania. Konsekwencją pracy świecy w samozapłonie może być wypalanie elektrod i uszkodzenie silnika. Stan silnika dobry. Zalecenie: wymienić świece na "zimniejszą", np. z FE65PRS na FE85PRS. |
|
|
Świeca "za zimna" - okopcona
Opis: Występuje zanieczyszczenie izolatora grubym, suchym, węglowym osadem o ciemnym zabarwieniu. Podobnie wyglądają elektrody i korpus. Przyczyna: Silnik wyposażony w świece "za zimne" stopniowo traci moc, pojawiają się oznaki utrudnionego rozruchu. Stan silnika dobry. |
Świeca okopcona - obniżony stan techniczny silnika
Opis: Stożek izolatora, elektrody oraz korpus świecy pokryte są czarnym osadem. Zanieczyszczenie stożka izolatora powoduje przerwy w zapłonie i problemy z uruchamianiem silnika. Przyczyny: niewłaściwy skład mieszanki paliwowo-powietrznej, mieszanka zbyt bogata, filtr powietrza silnie zanieczyszczony, uszkodzona sonda lambda, zakłócenia w sterowaniu składem mieszanki. Zalecenie: wyremontować silnik, ustawić prawidłowo skład mieszanki, wymienić uszkodzoną sondę lambda na nową. |
|
Świeca zaolejona
Opis: Stożek izolatora, elektrody oraz korpus świecy pokryte są czarnym, świecącym osadem węglowo-olejowym. Zanieczyszczenie stożka izolatora powoduje zjawisko bocznikowania i zanik iskry. Przyczyna: Możliwy zły stan silnika, zbyt dużo oleju w cylindrze. Poziom oleju zbyt wysoki, silnie zużyte pierścienie tłokowe, cylinder i prowadnice zaworów. W silniku dwusuwowym za dużo oleju w mieszance. Zalecenie: przeprowadzić kontrolę stanu technicznego silnika (sprawdzić ciśnienie sprężania w cylindrach) oraz prawidłowość doboru świecy. |
|
Uszkodzenie mechaniczne Opis: Świeca z uszkodzonym (pękniętym, urwanym) stożkiem izolatora. Przyczyna: Pęknięcie ceramiki spowodowane jest uszkodzeniem mechanicznym (montaż, transport, uderzenie lub nacisk na elektrodę środkową podczas nieostrożnej regulacji szczeliny między elektrodowej). Zalecenie: wymienić świecę na nową. |
|
|
Świeca zanieczyszczona
Opis: Na stożku izolatora oraz elektrodach występuje gruba warstwa osadu - kolor jasnobrązowy lub beżowy. Stan silnika dobry.
Przyczyna: niewłaściwe paliwo, zbyt "gorąca" świeca. Zanieczyszczenie świecy powoduje utrudniony rozruch silnika oraz obniża jego moc podczas jazdy.
Zalecenie: skontrolować jakość paliwa oraz prawidłowość doboru świecy.
|